Jelenlegi hely
Általános Iskola Vértesacsa
Iskolánk történetének kezdete a XVII. végétől eredeztethető. Az első írásos forrás 1681-ben említi meg a gyerekek oktatását. Az oktatás megszervezése az egyházhoz köthető. A gyerekek csak az alapvető ismereteket szerezték meg: olvasni, írni, számolni tanultak. A pedagógusi feladatot legtöbbször a kántor, vagy a templom harangozója látta el. Egyes feljegyzések szerint a létszám a mindenkori mezőgazdasági munkáktól függött, vagy a család anyagi helyzetétől. Mire idáig jutott falunkban az oktatás, igen sok változáson ment át.
A kezdetek egészen Mária Teréziáig nyúlnak vissza. Egy 1766-os rendelete értelmében minden falu kapott iskolamestert, így téve kötelezővé az iskolai oktatást. A színvonal azonban alacsony volt, mert sokszor a kántor, a harangozó vagy éppen egy diák tanította a gyerekeket. Az oktatás ideje évente csupán 3-4 hónap volt a szülők anyagi nehézségei és a szántóföldi munkavégzés miatt.
1838-ra javult a helyzet, hivatalos jelentés szerint mindenütt „rendes” tanítók voltak.
Falunkban két iskola, egy református és egy katolikus iskola működött. 1875-től kötelező volt a tanulókról naplót vezetni.
A harmincas évektől tanítókat helyeztek falunkba. A felnőtteknek is szerveztek oktatást a gazdasági iskolában. Hozzánk Székesfehérvárról jártak oktatni.
Az iskola igazgatóiról az alábbi információkkal rendelkezünk:
1945 előtti időkben Mayer György volt az iskola igazgatója
1946-ban Majk László plébános
1947-ben Kimle József tanító
1948-ban Körmendi József
1951-ben Gévai Béla
1956-ban Mohai János
1966-ban Dömény Károly
1968-ban Bognár László
1969-ben Bodnár Gyula
1983-ban Fehér Istvánné
1993-ban Györe Katalin
2004-ben Kocsis József
2008-tól Vuityné Sárándi Klára
A háborús időkről nincsenek feljegyzéseink, csupán az, hogy a férfi tanerőket elvitték a háborúba és ők nem tértek vissza.
1948-tól a felekezeti oktatás megszűnt, az állam vette át az iskolai oktatást az egyháztól. A lakosság számának növekedésével a gyereklétszám is nőtt. A hetvenes években a tanulók létszáma majdnem elérte a 300 főt. A létszám miatt délelőtt és délután is jártak a gyerekek iskolába. iskolába. A tanítás a régi iskola elbontásával, három épületben történt
1971-től Bodnár Gyula, iskolánk akkori igazgatójának „közbenjárására” sikerült elindítani a német nemzetiségi nyelvoktatást. Azóta is tanítjuk heti 5 órában a német nyelvet. Ez egy óriási többletet nyújt iskolánk tanulói számára. Iskolánk a kétezres években több alapvető változáson ment keresztül. A tanulói létszám radikálisan lecsökkent. Iskolánk léte is veszélyben forgott. A megmaradás érdekében 2007-től az iskola, az óvodával és a művelődési házzal közösen ÁMK formában működött. (Forrás: korábbi iskolai alapdokumentumok)
2012. szeptember 1-től iskolánk a Lovasberényi Református Egyházközség fenntartásában működik.
2013-tól iskolánk profilja kiszélesedett, immár alapfokú művészeti iskolaként oktatjuk a képzőművészetet, és a hangszeres zenét.
Az iskolai oktatás két épületben történik: az új épületben az 1. 2. 3. 4. osztály kapott helyett, és itt zajlik a művészeti oktatás is. A régi épületben az 5.6.7.8. osztályos gyerekek tanulnak. Ez az épület, egy megnyert pályázatnak köszönhetően nagy átalakuláson ment keresztül. Megújult a fűtésrendszer, megtörtént a teljes nyílászáró csere, a megújuló energiaellátás kiépítése, teljes külső szigetelés, és festés tette korszerűbbé és szebbé az épületet. A tanulók kellemes, kulturált környezetben tanulhatnak.
A tanítás 8 tanulócsoporttal működik, délután kettő napközis, és egy tanulószobai csoportunk van.
Intézményünket a nyugodt, elfogadó, aktív munkára serkentő légkör jellemzi. Igyekszünk mindent megtenni azért, hogy gyerekek szívesen járjanak iskolába, biztonságban érezzék magukat nálunk, elsajátítsák a megfelelő ismereteket, készségeket, fontos legyen számukra a tanulás, önmaguk megvalósítása. Arra törekszünk, hogy iskolánkban, jó hangulatban, szép környezetben tanuljanak a gyerekek. Tevékenységünket szolgálatnak tekintjük, melyet a társadalmi és a partneri igényeknek megfelelően szeretetteljes, keresztyén légkörben végzünk. Kiemelt feladatnak tartjuk, hogy az egészséges életmód megismert elemei épüljenek tanulóink személyiségébe. Célunk a szilárd alapkészségek kialakítása mellett megtartani, keresni a szépet, a jót, az érdekeset, a hasznosat; kedvvel, örömmel szerezni az ismereteket; s kitartással eljutni a kitűzött célig. Azért dolgozunk, hogy diákjaink harmonikus, kiegyensúlyozott, a felnőttek világában boldogulni tudó emberekké váljanak. Olyanokká, akik a megszerzett tudást értéknek tekintik és használják. Akik egyéni értéknek tekintik boldogulásukat, a családjukat, a nemzetüket, a keresztyén egyházat és az emberiséget szolgálva tudják elérni, önmagukat és környezetüket mindig fejlesztve, jobbítva.
Nevelőmunkánkkal el kívánjuk érni, hogy gyermekeink tudjanak egymással, a felnőttekkel, a családban, az iskolában és egyéb közösségi színtereken kulturáltan kommunikálni, viselkedni.
Feladatunknak tekintjük, hogy magas színvonalú oktatással, szilárd alapismeretek nyújtásával eljuttassuk tanulóinkat a 8. tanév végéig arra a szintre, hogy képességeiknek, adottságaiknak megfelelő iskolatípusban folytathassák tanulmányaikat. Kiemelt feladatunk alsó tagozaton az alapkészségek minél hatékonyabb elsajátítása, az alkalmazásképes tudás megszerzése, a fokozatosság és a játékos gyermekkor megőrzésével.
Szakmai megújító programunk alapján az alsó tagozaton különösen nagy gondot fordítunk az alapkészségek tudatos fejlesztésére, gondozására. Az ismeretek mennyiségi hajszolásával szemben előnyben részesítjük a tanulók eltérő sajátosságaira figyelő fejlesztő pedagógiát. Nyugodt ütemű, késleltetett olvasás-, írástanítással alapozzuk, majd fejlesztjük a tanulók biztos olvasástechnikáját, szövegértő és elemző, lényegkiemelő képességét. A megtanult ismeretek gyakorlati alkalmazására nagy hangsúlyt fordítunk. 4. osztálytól informatikát tanítunk modern számítógéptermünkben. Minden osztályban projektorok, digitális táblák, iskolai laptopok segítik munkánkat.
Az alsó tagozaton (1-4. évfolyam) órarendbe épített néptánc oktatással fejlesztjük a tanulók mozgás- és zenekultúráját.
Gyógypedagógus, fejlesztő pedagógusok vezetik, szervezik a rászoruló gyermekeink fejlesztését.
Felzárkóztató programok, könyvtári foglalkozások, tanulmányi versenyek, rendszeres mozi-, színház-, hangverseny-, múzeumlátogatások, kirándulások, nyári táborok, szakkörök, énekkar, nyelvi tábor és diáksport egyesület szervezésével segítjük a tanulást és a szabadidő tartalmas eltöltését.
Iskolánk szakmai, módszertani megújulását segítették a megnyert pályázatok. A TÁMOP 3.1.4. pályázaton nyert összeget szakmai és módszertani továbbképzésekre és technikai eszközök beszerzésére fordítottuk. További lehetőséget jelentett a TIOP 1.1.1. , majd a TÁMOP 3.1.7. pályázaton való részvétel. Az új fenntartás idején pályáztunk sikerrel a TÁMOP 3.1.4 C és az EFOP 3.3.7 – 17 pályázati projektekre. Iskolánk 2012 óta jogosult az Örökös ÖKO iskola cím használatára. Ez kötelezettséget is jelent; minden évben projektheteket tartunk e témában.
Intézményünk egyházi jellegéből adódóan gyakoroljuk a hitéletet. Hetente csendes áhítaton, havonta családi istentiszteleten vesznek részt diákjaink és az iskola dolgozói. Nagy hangsúlyt fektetünk a tehetséggondozásra, tanulóinkat rendszeresen készítjük fel a különböző versenyekre. A tanulásban lemaradó gyerekeket korrepetáljuk. Hagyományos rendezvényünk immár a 3 hetes ÖKO projekt és az 1 hetes nemzetiségi témahét. Iskolánk csatlakozott a Pénz7, Digitális Témahét, Fenntarthatósági Témahét programjaihoz, ezen kívül iskolánk pedagógusai egyre több projektet szerveznek tanulóinknak. Megemlékezünk a jeles eseményekről, ünnepeinkről, részt veszünk a községi rendezvényeken. A diákpresbitérium is színesíti iskolánk életét.
Kapcsolataink széleskörűek. Aktívan működik az SZMK. Jó kapcsolatokat ápolunk Eppelheim városával, a Mama klubbal, a Német Nemzetiségi Önkormányzattal, a Közösségi házzal. A református presbitérium, óvoda, iskolaorvos, védőnő is jó kapcsolatot ápol iskolánkkal.
Az iskola jövőjéről pozitívan gondolkodunk. Szeretnénk továbbra is színvonalas oktatást, kellemes környezetet biztosítani az iskolánkba járó tanulóknak. Reméljük, hogy iskolánk még nagyon sok gyermek oktatását, nevelését fogja ellátni hosszú idő át.